Een Literaire prijs voor schrijvende vrouwen, uitgereikt in het Vrouwenhuis in Rome

In de namiddag van zaterdag 1 december 2018 werden in een historisch gebouw in Rome de prijzen (geen geld) uitgereikt aan de winnaressen van de XIX editie van ‘Scrittura femminile’, letterlijk: het schrijven van vrouwen. De wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door twee verenigingen: il Paese delle Donne (opgericht in 1985) en Donna e Poesia (opgericht in 1975).

Bij de prijsuitreiking was ik aanwezig, omdat Antonella Fimiani, één van de autrices van onze uitgeverij Apeiron Editori, voor haar boek Etty Hillesum: Donna della parola was uitgekozen in de sectie essayïstiek. Fimiani’s boek kreeg geen prijs, maar een ‘eervolle vermelding’: ze was de eerste op de lijst van vier, kreeg een mooi certificaat uitgereikt en gelegenheid voor een dankwoord en enige opmerkingen over haar boek.

Ik zou wat ze vertelde zo willen samenvatten: in dit boek onderzoekt zij het verband tussen het schrijven en het bestaan. Zij volgt de ontwikkelingen in Hillesums schrijven, eerst de dagboeken die in Amsterdam werden geschreven en vervolgens in de brieven uit Westerbork. Via een analyse van de artistieke relatie met de poëzie van Rainer Maria Rilke onderzoekt Fimiani Hillesums teksten in hun oorspronkelijke band met de literaire creatie én als geschreven uitdrukking van de getuigenis. Het denken van Hillesum wordt in verband gebracht met Hannah Arendt, met Primo Levi, Robert Antelme, Elie Wiesel e Jean Améry. Uit de dialoog met het werk van deze auteurs blijkt de diepgang van Hillesums werk, dat op de kernvragen van de naoorlogse literatuur vooruit loopt.

Het was overigens niet de eerste keer dat Etty Hillesum in het Romeinse vrouwenhuis werd verwelkomt. Op 10 november 2011 werd in dezelfde zaal het boek Amicizia, ammirazione, mistica, van Ria van den Brandt gepresenteerd.

Iets over het historische gebouw: Het internationale vrouwenhuis – La casa internazionale delle donne. Het complex met de aangrenzende kerk was een klooster: de Goede Herder genaamd. Het was een tehuis voor de heropvoeding van in kerkelijke ogen ‘zondige vrouwen’ en actief vanaf het einde van de 16e eeuw. Aan die bestemming kwam na de Tweede Wereldoorlog een eind en tussen 1950 en 1970 werd het gebouw gebruikt als gevangenis voor vrouwen die kleine misdaden hadden gepleegd. Na een decennium als centrum voor opvang van minderjarigen en hulpverlening aan ouderen te hebben gediend, werd het in de jaren tachtig het Romeinse Vrouwenhuis. In 1985 besloot het gemeentebestuur dat het complex voortaan aan de Romeinse feministische beweging onderdak zou geven.

Eén van de drijvende krachten achter deze literatuurprijs voor vrouwen is Maria Paola Fiorensoli. In haar boek ‘De stad van de eeuwige Godin’ (La città della Dea perenna, 1999) vertelt zij de lange voorgeschiedenis van het gebouw en zijn inwoners, dat vanaf de jaren tachtig in de 20e eeuw verandert in het bruisende centrum van de Romeinse feministische beweging.

Noot:
Er bestaat geen Nederlandse editie van Antonella Fimiani’s boek, noch van het genoemde boek van Ria van den Brandt.
Hier de link naar Fimiani’s Facebook pagina.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Italiaanse schrijvers en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Plaats hier uw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s