17463 vind-ik-leuks: de Italiaanse Etty Hillesum Facebook pagina

Op 21 november 2012 werd in Rome de Facebook pagina Un nuovo senso delle cose in het leven geroepen. Het initiatief werd genomen naar aanleiding van het verschijnen op die dag van de integrale editie van Hillesums dagboek in het Italiaans. Het doel van deze pagina is ‘Gedachten van Etty Hillesum’ via Facebook wereldkundig te maken. Deze titel is de vertaling van de woorden ‘… een nieuwe zin …’ uit Etty Hillesums brief van december 1942. De toevoeging in het Italiaans van de bepaling ‘delle cose’ – ‘van de dingen’ komt voor de rekening van de vertaalster Chiara Passanti. Het gaat mij hier echter niet om de vertaling, hoe interessant deze kwestie ook is, maar om de twee andere zaken: 1. Het fenomeen van de ‘like’ button, en 2. de popolariteit van deze facebook pagina.

Bij 1. Een tijdje geleden las ik in een post op het weblog Milfje een alinea over de ‘Like’ button en de Nederlandse vertaling ‘Vind-ik-leuk’. In het Italiaans heeft deze button de naam ‘Mi piace’ gekregen. Door het aanklikken ervan geef je aan dat je de inhoud van het bericht leuk vindt of dat je het bericht met plezier hebt gelezen of bekeken. Deze vorm van feedback wordt door auteurs van tekst- en beeldmateriaal op het web van groot belang gevonden. Natuurlijk is deze eigentijdse aanklikpartecipatie wat magertjes, maar niet iedereen heeft zin en tijd om een doorwrochte reactie te schrijven. Zo gezien is de Like button een prachtige uitvinding en past volledig in de context van de digitale media: je laat weten dat je iets leuk vindt zonder dat je daarvoor argumenten hoeft te geven. In het echte leven kom je er niet altijd zo gemakkelijk van af. Als je met zijn tweeën voor een schilderij van laat ik zeggen BarnOnement VIet Newman staat en je zegt tegen je gezelschap : ‘Dit vind ik een schitterend’, dan loop je het risico dat je te horen krijgt: ‘Vind je dat nou écht leuk?’ En als je de vriendschap niet wilt laten bekoelen, zul je toch minstens één reden moeten geven. Je kunt je er natuulijk ook van afmaken met een ‘Nou gewoon, vind-ik-leuk.’

Bij 2. Vergeleken met de EHOC Facebookpagina kan de Romeinse bogen op een verrassend grote populariteit. Vandaag 29 november 2015 is de stand 1.224 tegen 17.463 reacties, ofwel 1:14,4 terwijl de verhouding inwoners van beide landen ongeveer 1:3,7 is, ofwel 16 tegen 60 miljoen inwoners.

Ik kan voor dit grote verschil niet zo snel een verklaring bedenken. Dat ligt niet aan het feit dat ik geen Facebook gebruiker ben. We moeten het misschien zoeken in de twee onmiskenbaar andere benaderingen: de EHOC-pagina is vooral gericht op het brengen van nieuws, terwijl de Italiaanse zijn gebruikers bijna elke dag een nieuwe afbeelding en een ander citaat uit de nagelaten geschriften van Etty Hillesum aanbiedt. Het lijkt me, dat deze combinatie van een afbeelding gekoppeld aan een korte tekst een succesformule is.

Je kunt er ook op een andere manier tegenaan kijken. Terwijl de informatie die door de EHOC-pagina wordt gepresenteerd direct is verbonden met de activiteiten van het onderzoekscentrum, presenteert de Romeinse facebook-pagina de citaten zonder context en staan de afbeeldingen daar gewoonlijk los van. Je krijgt dan – zoals een vriendin dat uitdrukte – een ‘wijsheid van de dag’ opzet die los komt te staan van Etty Hillesum, maar juist daarom door velen wordt ‘geliked’. En met dit leenwoord uit het Engels ben ik weer terug bij de taalwebsite Milfje.

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Italiaanse Hillesum Kroniek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats hier uw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s